تفاوت بین کپی و چاپ روی دستگاه های کپی و چاپگر

دستگاه های کپی و چاپگرها در نگاه اول بسیار شبیه به هم هستند. اما اگر با دقت از آن استفاده کنیم، تفاوت بین آنها را خواهیم یافت. در این مقاله سعی شده است به تفاوت های دستگاه های کپی و پرینتر پرداخته و کارایی کپی و چاپ را با هم مقایسه کنیم و مهم ترین شباهت ها و تفاوت های این اپلیکیشن ها را به شما معرفی کنیم.

اگرچه دنیای اطراف ما به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، اما اسناد ملموس هنوز در بین مشاغل وجود دارد. مرکز آموزش و همچنین وسایل شخصی از آنجایی که اسناد پرینت شده یا فتوکپی شده ابزاری ثابت و قابل اعتماد برای جمع آوری، ذخیره، بایگانی و انتقال اطلاعات هستند. این مشکل به همین دلیل است که دستگاه های کپی و چاپگر هنوز نقش مهمی در ایجاد اسناد فیزیکی دارند.

چاپ چیست و چاپگر چگونه آن را انجام می دهد؟

چاپگر قطعه سخت افزاری است که اطلاعات دیجیتالی را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی شما دریافت می کند و آن را بر روی کاغذ با بالاترین کیفیت چاپ می کند. چاپگرهای مختلف می توانند از طریق USB بی سیم یا Wi-Fi به رایانه شما متصل شوند و به شما امکان انتقال فایل ها را می دهند.

چاپگر

هر مارک چاپگر دارای درایورهای منحصر به فرد و نرم افزار پشتیبانی است که باید روی رایانه شما نصب شود. البته بسیاری از چاپگرهای جدید قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه و دوربین های دیجیتال را دارند. مدل های حرفه ای یا چند وظیفه ای این روزها طرفداران خاص خود را دارند. زیرا به غیر از چاپ، قابلیت های دیگری مانند اسکن، فکس و کپی را نیز دارند.

فتوکپی چیست و فتوکپی چگونه انجام می شود؟

فتوکپی را می توان فرآیند اسکن یک سند اصلی و چاپ آن بر روی کاغذ دانست. دستگاه فتوکپی به کاربران امکان می دهد چندین نسخه از اسناد یا تصاویر را روی کاغذ چاپ کنند. در این دستگاه از فناوری "xerography" استفاده شده است که همان فناوری مورد استفاده در چاپگرهای لیزری است. از طریق یک فرآیند خشک، با استفاده از تونر و گرما، یک تصویر روی کاغذ ایجاد می کند.

دستگاه کپی

در گذشته دستگاه های کپی دستگاه های یکبار مصرف بودند. اما اکنون آنها می توانند عملکردهای زیادی را برای کاربران خود در مدل های دسکتاپ یا مستقل انجام دهند.
 

7 تفاوت اصلی بین دستگاه های فتوکپی و چاپگر

همانطور که قبلاً گفتیم، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام چاپگر یا دستگاه کپی برای شما کارآمدتر و مناسب تر است، می تواند دشوار و گیج کننده باشد. البته ناگفته نماند که امروزه ما روز به روز در حال پیشرفت هستیم و تمایز بین دستگاه های کپی و چاپگر بیش از گذشته مبهم می شود. دستگاه های کپی و چاپگرهای مدرن علاوه بر عملکرد اصلی خود، دارای 3 یا 4 ویژگی دیگر هستند که قدرت تصمیم گیری کاربر را افزایش می دهد. در این قسمت به وظایف اصلی این دو دستگاه می پردازیم و تفاوت های آنها را توضیح می دهیم.

تفاوت بین کپی و چاپ چیست؟ تفاوت در هدف و وظیفه

چاپگرها اسناد و تصاویر موجود در رایانه یا رایانه را دریافت می کنند و با استفاده از تنظیمات می توانید سند مورد نظر خود را با دنبال کردن دستور Print آماده کنید. اما دستگاه های فتوکپی برای انجام کار خود نیاز به یک کپی فیزیکی دارند. با قرار دادن کپی و اعمال دستورات روی دستگاه، می توانید به تعداد مورد نیاز از سند اصلی خود کپی تهیه کنید.

تفاوت کیفیت و کمیت جوهر مصرفی دستگاه های کپی و چاپگر

اگر می خواهید اسناد خود را با کیفیت بالا چاپ کنید، دستگاه شما از جوهر زیادی استفاده می کند. میزان جوهر مصرفی بستگی به نوع چاپ مورد نظر شما دارد. اگر انتظار دارید کپی های چاپ شده کمتر و کیفیت و وضوح تصویر بالاتری داشته باشید، چاپگرها گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

از آنجایی که چاپگرها جوهر بیشتری نسبت به دستگاه های کپی مصرف می کنند، در صورت نیاز به تعداد زیادی اسناد چاپی، بهتر است از دستگاه های فتوکپی استفاده کنید.

تفاوت بین سرعت دستگاه کپی و چاپگر

اگر کسب و کار یا کاربری شما به گونه ای است که باید هر روز چندین نسخه از اسناد را پشت سر هم تهیه کنید، توصیه می کنیم از دستگاه فتوکپی استفاده کنید.

ناگفته نماند که در دستگاه های فتوکپی مدرن تر، با استفاده از تنظیمات و الزامات لازم مانند وضوح تصویر، کیفیت و غیره در مقایسه با دستگاه های چاپ، تفاوت چندانی با چاپ و تهیه نسخه های فیزیکی اسناد خود نخواهید داشت. تفاوت در سرعت چاپ را ببینید. بنابراین، اگر نیاز به کپی تعداد زیادی اسناد در زمان کوتاه دارید، دستگاه های فتوکپی بهتر از چاپگرها هستند.

تفاوت بین مرتب سازی اسناد در دستگاه کپی و چاپگر

دستگاه فتوکپی نه تنها برای آماده سازی کارهای سنگین و کپی برداری از مقادیر زیاد اسناد استفاده می شود، بلکه از ویژگی های اضافی دیگری مانند مرتب سازی اسناد و صحافی خودکار نیز بهره می برد. البته بسیاری از برندهای دستگاه کپی دارای ویژگی های بیشتری مانند سوراخ کردن و منگنه زدن هستند. اگر ترتیب و ترتیب صفحات اسناد برای شما مهم است و می خواهید از آنها کپی انبوه تهیه کنید، ممکن است دستگاه های فتوکپی کارآمدتر از چاپگرها در نظر گرفته شوند.

تفاوت بین هزینه کپی و چاپ

ناشران همچنین ممکن است به شما امکان چاپ چندین صفحه را ارائه دهند. با این حال، اگر به سرعت به کیفیت اهمیت می دهید، دستگاه های کپی گزینه ارزان تری برای شما هستند. توجه داشته باشید که دستگاه های کپی مدرن نه تنها انرژی کمتری نسبت به دستگاه های قدیمی مصرف می کنند، بلکه از مواد مصرفی کمتری (جوهر، تونر و غیره) در هر نسخه استفاده می کنند. در عین حال، آنها نیاز به نگهداری کمی دارند.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر روزانه تعداد زیادی از صفحات را برای نیازهای حرفه ای و شخصی خود چاپ نمی کنید، خرید چاپگر یک گزینه خوب و ارزان است. به خصوص اگر می خواهید از تنظیمات چاپ بالاتر استفاده کنید.

تفاوت در نحوه استفاده

بدون نیاز به اتصال دستگاه کپی به رایانه، می توانید چندین نسخه از اسناد اصلی خود را با قرار دادن آنها روی آینه یا در ADF (تغذیه کننده خودکار) تهیه کنید. با این حال، چاپگرها باید به نحوی به رایانه شما متصل باشند و برای استفاده از آنها به درایورها و نرم افزارهای مرتبط نیاز است.

تفاوت در اندازه دستگاه کپی و چاپگر

برخی از دانلودرها فضای زیادی را اشغال می کنند و این ممکن است به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیاید. اگر فضای کافی برای این دستگاه ها ندارید، می توانید دستگاه های کپی چندکاره مدرن یا چاپگرهای کوچک و شیک را انتخاب کنید.

اخرین حرف

دانستن تفاوت‌های بین دستگاه‌های کپی و چاپگر به شما کمک می‌کند تا بر اساس نیازها و انتظارات دستگاه، گزینه مناسب را راحت‌تر انتخاب کنید. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر برای خرید دستگاه مناسب می توانید از تخصص همکاران ما در این زمینه بهره مند شوید; برای مشاهده جدیدترین و با کیفیت ترین دستگاه های کپی و پرینترهای موجود در بازار می توانید به سایت فروشگاه آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.
 

مراجعه به سایت: فرق کپی با پرینت در دستگاه فتوکپی و پرینتر