جراحی ارتودنسی برای قرار دادن دو فک در موقعیت صحیح انجام می شود. Orthognathic به معنای "فک صحیح" است. این جراحی توانایی جویدن و صحبت کردن فرد را بهبود می بخشد. برخی ممکن است پس از این روش دچار تنگی نفس شوند. مشکلات فک که با جراحی ارتودنسی قابل اصلاح است. فک های خیلی بزرگ، آرواره های خیلی کوچک، فک های خیلی جلوتر، فک های خیلی عقب و فک های کج. همچنین ممکن است فضای زیادی بین دندان های جلویی بالا و پایین وجود داشته باشد.

دلایل این انحرافات گوناگون است. ممکن است:

این یک مشکل ذاتی است

این مشکل در طول رشد فک ها بیشتر می شود.

این مشکل ناشی از استرس یا بیماری است.

زمانی که فردی نیاز به جراحی ارتوگناتیک دارد، این جراحی معمولاً همراه با درمان ارتودنسی برای اصلاح مشکلات اکلوژن، که معمولا به عنوان آندربایت شناخته می‌شود، انجام می‌شود. (بایت به معنای تماس دندان های بالا و پایین هنگام جویدن یا بستن فک است.)

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه هایی که نشان می دهد فرد ممکن است به جراحی ارتوگناتیک نیاز داشته باشد عبارتند از:

جویدن غذا

قورت دادن

واضح صحبت کن

عدم تقارن حالت چهره

نقص های مادرزادی یا آسیب های صورت

حفره ها یا دندان های ناهموار

دندان باز

چانه لری

قسمت قدامی فک

ناتوانی در بستن لب ها

تنفس دهانی مزمن (معمولاً با دهان خشک و لثه ملتهب)

آپنه خواب (مشکلات تنفسی در هنگام خواب، مانند خروپف و خس خس سینه)

درد فک

جویدن با دهان باز (فضای بین دندان های جلویی بالا، دندان های جلوی پایین یا دندان های عقب در هنگام بسته شدن دهان).

جراحی ارتوگناتیک جراحی فک



تشخیص

جراح صورت و فک شما را معاینه می کند و ممکن است اندازه گیری کند و از صورت شما عکس و فیلم بگیرد. عکسبرداری با اشعه ایکس از فک و مفاصل فک (نقطه اتصال) توصیه می شود. جراح شما پوسیدگی و حرکت دندان‌های شما را ارزیابی می‌کند تا تشخیص دهد که آیا دندان‌های شما به درستی بر روی هم قرار می‌گیرند یا خیر. گچ گیری از فک و دهان برای ارزیابی برنامه درمانی شما ساخته می شود. ممکن است قبل از شروع ارتودنسی و جراحی فک نیاز به درمان توسط دندانپزشک عمومی خود داشته باشید.

انتظارات واقع بینانه

هنگام تصمیم گیری برای انجام جراحی، باید به خاطر داشته باشید که جراح شما نمی تواند تضمین کند که جراحی همیشه موفقیت آمیز بوده یا خطری وجود ندارد. جراحی و نتایج آن ممکن است دقیقاً آن چیزی نباشد که شما انتظار دارید، بنابراین باید با جراح خود در مورد تمام جنبه های درمان و نتیجه مورد انتظار مشورت کنید.

تصمیم جراحی

اگر متخصصان پزشکی نتوانند مشکل فک شما را حل کنند، جراح شما جراحی فک را توصیه می کند. درمان توصیه شده تا حد زیادی به تشخیص پزشک بستگی دارد. جراحی اغلب با شیمی درمانی ترکیب می شود و ممکن است از ماه ها تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. شما باید برای درمان کاملا آماده باشید زیرا این یک روند طولانی است. برای برخی از بیماران، مشاوره با روانپزشک نیز بخش مهمی از درمان است. جراح شما اطلاعاتی در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های درمان و عدم درمان در اختیار شما قرار می دهد. در صورت عدم درمان، یک اختلال عملکردی می تواند عواقب زیر را به همراه داشته باشد:



از جویدن صحیح غذا، بستن لب ها و صحبت واضح جلوگیری می کند.

سلامت دندان های شما را به خطر می اندازد

تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرید زمانی در مورد جراحی تصمیم بگیرید که از اطلاعاتی که دریافت کرده اید راضی بودید و مطمئن هستید که کاملاً مطلع هستید.
 

تاریخ پزشکی و دندانپزشکی

جراح شما علائم، درمان های قبلی (در صورت وجود)، سابقه پزشکی و دندانپزشکی و عوامل زندگی اجتماعی شما را ثبت خواهد کرد. پزشک شما به این تاریخچه پزشکی کامل نیاز دارد تا بهترین برنامه درمانی را برای شما ایجاد کند. در این زمینه، ممکن است نیاز به پر کردن پرسشنامه داشته باشید. لیست کاملی از تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید یا اخیرا مصرف کرده اید را به پزشک خود بدهید. این لیست شامل آسپرین، داروهای ضد سرفه، درمان جایگزینی هورمونی و قرص های ضد بارداری است. اگر سابقه آلرژی یا واکنش بد به آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها یا بیهوشی عمومی دارید یا اگر بیماری یا اختلال خونی (مانند هموفیلی) دارید، حتماً به جراح خود اطلاع دهید. جراحی معمولا در دوران بارداری انجام نمی شود. اگر باردار هستید، ممکن است باردار باشید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید.



هزینه های درمانی

جراح شما اطلاعاتی در مورد پوشش بیمه سلامت ملی و دولتی، بیمه خصوصی و هزینه های پرداختی به شما ارائه می دهد. هزینه درمان جراحی شما شامل موارد زیر است: هزینه های بیهوشی، هزینه های پزشکی و بیمارستانی و موارد دیگر. به یاد داشته باشید که از آنجایی که درمان جراحی واقعی ممکن است با درمان پیشنهادی و از پیش تعیین شده متفاوت باشد، هزینه نهایی نیز ممکن است با هزینه تخمینی متفاوت باشد.



اصول درمان

درمان ارتودنسی

برخی از دندان ها ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشند تا فضای کافی برای حرکت دندان های دیگر ایجاد شود. قبل از جراحی، دندانپزشک دندان‌های شما را تراز می‌کند تا عمل جراحی آسان‌تر شود و نتیجه پایدارتری تضمین شود. درمان ارتودنسی معمولاً 12 تا 24 ماه طول می کشد و جراحی فک در این فرآیند انجام می شود. در این مدت باید به طور مرتب از وسایل ارتودنسی استفاده و تنظیم شود. ممکن است در طول درمان ارتودنسی در جویدن مشکل داشته باشید. با این حال، هنگامی که جراح فک را به موقعیت صحیح حرکت می دهد، دندان ها نیز در موقعیت مناسب قرار می گیرند. ترکیبی از ارتودنسی و جراحی ارتوپدی بهترین نتیجه را می دهد.

یک کلینیک آزمایش شده

قبل از تکمیل درمان ارتودنسی، جراح شما را برای جراحی آماده می کند. سوابق بیشتری باید ایجاد شود. جراحان و متخصصین ارتودنسی پس از اطمینان از اینکه دندان ها در موقعیت صحیح قرار دارند، عمل جراحی را ترتیب می دهند. جراحان از تصاویر اشعه ایکس و مدل های دندان و فک برای تصمیم گیری جراحی و پیش بینی نتایج استفاده می کنند. یک اسپلینت پلاستیکی دندانی از مدل دندان و فک تهیه می شود تا راهنمایی برای قرارگیری صحیح دندان ها و فک ها در حین جراحی باشد.

 



سایر روش های جراحی

جراح شما ممکن است اقدامات دیگری را برای بهبود نتیجه جراحی شما پیشنهاد کند. پیوند، عمل های زیبایی و غیره

بیهوشی

جراحی ارتوگناتیک در بیمارستان و با بیهوشی عمومی انجام می شود و در حین عمل دردی احساس نخواهید کرد. در بیشتر موارد، در روز جراحی در بیمارستان بستری می شوید. 6 ساعت قبل از جراحی نباید چیزی بخورید یا بنوشید. اگر قرار است جراحی شما صبح انجام شود، شب قبل چیزی نخورید و ننوشید. جراح شما دستورالعمل های بیشتری را به شما خواهد داد. در موارد نادر، برخی از بیماران باید قبل از عمل مقداری خون بدهند. کار معمولاً 2 تا 4 هفته قبل از عمل انجام می شود تا در صورت از دست دادن خون زیادی در حین عمل، خون آماده شده قبلی تزریق شود. در برخی موارد ممکن است هزینه اضافی دریافت شود.

 


جراحی فک و صورت

جراح با دقت استخوان را برش می دهد و فک را به روش لازم حرکت می دهد (و تغییر می دهد). به عنوان مثال، آنها یک فک کوچک را بزرگ می کنند یا اندازه یک فک بزرگ را کاهش می دهند. برش‌ها معمولاً در داخل دهان ایجاد می‌شوند تا جای زخم روی صورت مشخص نباشد. در صورت نیاز به ایجاد برش روی صورت، جراح از حداکثر دقت برای حفظ ظاهر طبیعی پوست استفاده می کند. زمانی که فک در جای درست خود قرار گرفت با صفحات و پیچ های مخصوص ثابت می شود. بسته به پیچیدگی عمل، عمل می تواند از یک ساعت (برای یک فک) تا 4 ساعت برای هر دو فک بالا و پایین طول بکشد.


برو بیمارستان

بسته به پیچیدگی عمل و زمان نقاهت، مدت اقامت در بیمارستان از یک تا سه شب متغیر است. برای جلوگیری از کم آبی و عفونت و کاهش تورم و درد، مایعات و داروها را از طریق IV دریافت خواهید کرد. بعد از جراحی، قسمت چهارم به بازوی شما متصل می شود تا زمانی که بتوانید دارو، آب و غذای خود را مصرف کنید. هر چه زودتر بتوانید غذا بخورید، بنوشید و حرکت کنید، زودتر می توانید بیمارستان را ترک کنید.

ی بعد از جراحی

بخیه: در بیشتر موارد از بخیه های قابل جذب استفاده می شود. این بخیه ها به تدریج طی 3 تا 4 هفته جذب می شوند. اگر بخیه فورا بیرون آمد نگران نباشید زیرا خونریزی وجود ندارد.

فک: برای برخی از بیماران، فک ها ممکن است به یک دستگاه ارتودنسی متصل شوند.

بهداشت دهان و دندان: بهداشت دهان و مراقبت دقیق برای درمان سریع و پیشگیری از عفونت بسیار مهم و ضروری است. در هفته اول پس از جراحی، مسواک زدن مشکل است. شما باید حداقل 4 بار در روز دهان خود را با آب نمک گرم و دهانشویه کلرهگزیدین بشویید. مخصوصا بعد از غذا خوردن

رژیم غذایی: به مدت 4 تا 6 هفته فقط از غذاهای نرم استفاده کنید تا تورم و ناراحتی کاهش یابد. مواد مغذی کافی برای بهبودی ضروری است. در مرحله اولیه، مقدار کمی غذا برای 5 تا 6 وعده در روز بخورید. جراح شما یک رژیم غذایی مناسب برای شما تنظیم خواهد کرد. در مراحل بعدی بهبودی، می توانید به تدریج به رژیم غذایی عادی خود بازگردید. یادتان باشد بعد از هر وعده غذایی دهان خود را به خوبی بشویید.

محل کار یا مدرسه: شما به حداقل 2 هفته مرخصی از محل کار یا مدرسه نیاز دارید. گواهی پزشکی برای این مجوز لازم است.

ظاهر: ظاهر شما ممکن است کمی تغییر کند، پس آماده باشید تا اطرافیان خود را شگفت زده کنید. بله، آنها به سرعت به ظاهر جدید شما عادت می کنند.

ارتودنسی: جراح شما زمانی که آماده بازگشت به درمان ارتودنسی هستید به شما اطلاع می دهد. معمولاً 2 تا 3 هفته پس از جراحی آماده هستید و بریس ها باید 6 تا 12 ماه دیگر روی دندان های شما بمانند.

مراقبت و پیگیری: پس از جراحی ارتودنسی، شما به 6 تا 12 ماه درمان ارتودنسی نیاز دارید تا دندان های خود را به موقعیت مناسب بازگردانید. پزشکان و ارتودنتیست ها برای بررسی وضعیت دندان ها و فک شما ویزیت های دوره ای را برنامه ریزی می کنند.

عوارض احتمالی جراحی ارتوگناتیک: همه روش‌های جراحی دارای خطراتی هستند. حتی با پیشرفته ترین روش های جراحی، ممکن است عوارضی ایجاد شود. اگرچه جراح سعی می کند این خطر را به حداقل برساند، اما عوارض می تواند با اثرات دائمی رخ دهد. داشتن اطلاعات لازم برای محاسبه خطرات و مزایای این روش بسیار مهم است. اکثر افرادی که تحت عمل جراحی ارتوگناتیک قرار می گیرند هیچ عارضه ای ندارند، اما اگر نگران عوارض احتمالی هستید، قبل از اقدام به جراحی با دندانپزشک خود صحبت کنید. در زیر به برخی از مشکلات این جراحی می پردازیم.



بسیاری از خطرات جراحی

مشکل در بلع، خشکی گلو و درد عضلانی عمومی ممکن است پس از بیهوشی عمومی رخ دهد. این علائم معمولا یک روز پس از جراحی ناپدید می شوند. ممکن است یک یا دو روز پس از بیهوشی عمومی حالت تهوع یا استفراغ داشته باشید. اگرچه بسیار نادر است، برونشیت، ذات الریه، گرفتگی صدا، حمله قلبی و سکته مغزی نیز می تواند از جمله خطرات بیهوشی عمومی باشد. بیماران مسن و بیماران قلبی در معرض خطر بیشتری هستند.

تمام جراحی ها به خصوص در بیماران دیابتی خطر عفونت را به همراه دارند. خطر عوارض بعد از جراحی ارتوگناتیک کم است، اما ممکن است عفونت در اطراف صفحات ایجاد شود. پزشک برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک می دهد. اگر عفونت رخ دهد، علائم و نشانه ها 10 تا 14 روز پس از جراحی شروع می شود. این علائم شامل درد، تورم و بوی بد دهان است. اگر عفونت رخ داده است، بلافاصله جراح خود را مطلع کنید. در موارد نادر برش باید باز شود، تمیز شود و بخیه شود.

اسکارهای دائمی در ناحیه دهان نادر و نادر است. برای اکثر بیماران، این محدودیت ها به سرعت و به خوبی بهبود می یابند.

سیاهرگ هایی که برای تزریق مایعات و داروها استفاده می شوند، ممکن است ملتهب، متورم، تغییر رنگ و در برخی موارد ممکن است حرکت دست ها و بازوها را محدود کنند.



در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتما به جراح خود اطلاع دهید.

دمای بالاتر از 38 درجه یا دمای بدن پایین تر

تهوع و استفراغ

خونریزی مداوم

نگرانی شما در مورد جراحی



خطرات خاص جراحی ارتوگناتیک

درد و ناراحتی به مشکل عملکردی بستگی دارد. ناراحتی در روزهای اول پس از جراحی بدتر می شود و سپس به تدریج کاهش می یابد. آرامبخش قوی تجویز شد. هنگامی که درد کاهش یافت، داروهای آرام بخش تجویز می شود. نیاز به آرام بخش معمولاً 7 تا 10 روز پس از جراحی متوقف می شود.

در حین جراحی، اگر خون زیادی از دست برود، نیاز به تزریق خون است. ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از جراحی خونریزی رخ دهد. مخصوصاً وقتی تف، سیگار می‌کشید، زخم‌ها را لمس می‌کنید و غذای داغ می‌خورید. برای کاهش خطر خونریزی، یک بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر خود را بلند کند، سیگار نکشید، پس از جراحی دهان خود را بیش از حد شستشو ندهید و استراحت کنید. اگر خونریزی ادامه یابد، پرستاران بلافاصله با جراح تماس می گیرند. اگر دهان آلوده باشد، ممکن است خونریزی رخ دهد.

تورم طبیعی است. بیشترین تورم در عرض 48 ساعت پس از جراحی ظاهر می شود و 3 تا 4 هفته پس از جراحی ناپدید می شود. بیشتر تورم در عرض 14 روز پس از جراحی از بین می رود. هرچه جراحی پیچیده تر باشد، تورم بیشتر می شود. تراز کردن دندان ها ممکن است در چند روز اول پس از جراحی به دلیل تورم مشکل باشد.

هنگامی که تورم برطرف شد، خون مرده را روی صورت، گردن و سینه خود خواهید دید. این علامت پس از 7-10 روز از بین می رود

از آنجایی که اعصاب در حین عمل حرکت می کنند، ممکن است اندام ها کمی ضعیف شده و آسیب ببینند. چانه، لب پایین، لب بالا، گونه و سقف دهان شایع ترین اندام هایی هستند که درگیر می شوند. بیماران بالای 40 سال که تحت عمل جراحی فک پایین قرار گرفته اند بیشتر در معرض خطر بیهوشی دائمی هستند. در اکثر بیماران، احساس پس از 3-6 ماه به حالت عادی باز می گردد. احساس سوزن سوزن شدن و سوزش نشانه خوبی از بازگشت احساس است. از گاز گرفتن لب ها و نوشیدن غذا یا نوشیدنی داغ تا زمان بازگشت احساس خودداری کنید. پس از جراحی فک بالا، حس بویایی ممکن است برای مدتی از بین برود.

پس از جراحی فک بالا، سینوس ها برای هفته ها تحت تاثیر قرار می گیرند. در موارد نادر، بیمار نیاز به جراحی اضافی دارد.

پس از جراحی بزرگ فک، محدودیت در باز شدن دهان ناشی از تورم و سفتی کلی فک یک مشکل رایج است. عملکرد فک به تدریج بهبود می یابد. باز کردن دهان بعد از 4 تا 6 هفته طبیعی است.

پیچ های استخوانی معمولاً شل نمی شوند، اما اگر باز شوند، پس از بهبودی استخوان ها باز می شوند. بیماران ممکن است برای برداشتن سیم‌ها، پین‌ها، پیچ‌ها، صفحات و آتل‌ها نیاز به جراحی بیشتری داشته باشند.

زخم های باز نادر است. بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به زخم های باز شود.

در برخی بیماران ممکن است استخوان به آرامی بهبود یابد یا اصلاً بهبود نیابد. تشکیل تاخیری یا غیرطبیعی فک پس از جراحی در بیماران سالم نادر است. اگر ارتباطی بین تقاطع ها وجود نداشته باشد، فک بهبود نمی یابد. در چنین موردی اقدام دیگری لازم است. این مشکلات اغلب با پیوند استخوان قابل اصلاح هستند.

فک اغلب به موقعیت اولیه خود باز می گردد، موقعیت خود را به موقعیت جدید تغییر می دهد و ساختار و بی ثباتی خود را تغییر می دهد. اگر فک در موقعیت جدید باقی نماند، ممکن است بیمار نیاز به عمل دیگری داشته باشد. این خطر زمانی بیشتر است که فک پایین بیش از 10 میلی متر به جلو رانده شود (در کودکانی که رشد فک آنها متوقف شده یا فک آنها ناپدید شده است). علاوه بر این، هنگامی که فک بالا بیش از حد حرکت می کند، می تواند به حالت اولیه بازگردد. برای به دست آوردن نتیجه دائمی ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) مفصل فکی است که وقتی فک خود را حرکت می دهید نزدیک گوش احساس می کنید. درد یا اختلال عملکرد مفصل TMJ ممکن است پس از جراحی فک رخ دهد. جراحی می تواند مشکلات موجود TMJ را تشدید کند و نیاز به درمان بیشتر داشته باشد.
 

مطالعه مقاله کامل: https://realtimedentist.com/1399/12/دکتر-متخصص-جراح-فک-و-صورت-در-شیراز/